Baby’s en kinderen

1. Osteopathie

De geboorte kan voor een baby een zeer traumatische en stressvolle gebeurtenis.  Zowel tijdens de vaginale bevalling als tijdens de keizersnede kunnen namelijk grote krachten op de baby worden uitgeoefend. Deze, en tal van andere elementen, kunnen gevolgen hebben voor het welzijn van de baby. Vaak is er sprake van spanningen in de schedel, wervelkolom, gewrichten, spieren en membramen. Dit alles kan leiden tot bijvoorbeeld overmatig huilen, de enige vorm waaronder een baby kan communiceren. Ook een voorkeurshouding of verteringsproblemen kunnen van deze spanningen een gevolg zijn. De osteopaat zal trachten de beweeglijkheid in de verschillende structuren van het lichaam terug te verbeteren zodat de spanningen afnemen.

Niet alleen bij baby’s, ook bij kinderen kan osteopathie zeer goed worden ingezet. Zo hebben we bijvoorbeeld het gegeven van de primaire reflexen. Deze reflexen zijn al aanwezig in de baarmoeder. Na de geboorte dienen ze voornamelijk ter overleving en bescherming van de baby. In een ideale situatie zijn de reflexen actief in een bepaalde volgorde en tijd in relatie met de ontwikkeling van het kind. Bedoeling is dat alle primaire reflexen doorgemaakt worden zodat er een bewuste en gecoördineerde sensomotoriek ontstaat. Eénmaal de specifieke reflex is doorgemaakt, verdwijnt deze.

Gebeurt dit doormakingsproces om de één of andere reden niet goed, dan zien we dat de primaire reflexen actief blijven. Dit, in eerste instantie, om de persoon in kwestie te beschermen. Problemen op het vlak van niet doorgemaakte reflexen vinden we terug bij leerproblemen als dyslexie, dyscalculie. Maar ook bij andere diagnoses bij kinderen met een uitdaging als ocd, ad(h)d, autisme of kinderen met een houterige motoriek, groeipijnen, buikpijn, hoofdpijn of bedplassen. We moeten dus vermijden dat deze reflexen actief blijven. Osteopathie kan hierbij helpen.

2. Voeding

Voeding heeft een fundamentele invloed op elk kind. Jammer genoeg voorzien de eetgewoonten van onze kinderen meestal niet in alle essentiële voedingsstoffen. Vaak wordt er bij problemen als bvb ADHD, dyslexie, dypraxie,  stemmingsstoornissen, aandachtsstoornissen of autisme, niet gedacht aan voeding in de aanpak van deze problemen.  Echter kunnen onze hersenen en ons lichaam niet optimaal ontwikkelen zonder de juiste voedingsstoffen. Het feit is jammer genoeg dat de eetgewoonten van onze kinderen  meestal niet voorzien in deze essentiële voedingsstoffen. 

3. Bioresonantie